مرکز مشاوره تخصصی 

Get Adobe Flash player

کتاب گیاهشناسی کاربردی (ریخت شناسی گیاهی)

کتاب گیاه شناسی

کتاب گیاه شناسی کاربردی

پیشگفتار

    از آنجائی که شناسائی گیاهان پایه ای اساسی برای مطالعات و تحقیقات بعدی علوم مختلف می باشد، لذا تفکیک و تشخیص آنها به کمک ویژگی های ریخت شناسی مختلف اهمیت بسزایی دارد. علم ریخت شناسی گیاهی زیر بنای اصلی گیاه شناسی و از نظر کاربردی در درجه اول اهمیت بوده و سایر علوم مربوطه از قبیل تشریح گیاهی، یاخته شناسی گیاهی و …. در درجات بعدی قرار می گیرند.

   در منابع گیاه شناسی موجود به زبان فارسی کمتر بصورت تفصیلی به شرح ریخت شناسی گیاهان پرداخته شده و در منابع مختلف آن را گاهی با علم تشریح بعنوان تشریح و رده بندی و گاهی بعنوان ریخت شناسی و رده بندی به رشته ی تحرير در آمده است. یکی از مزایای این کتاب، اختصاص دادن عنوان ریخت شناسی بعنوان یک مجلد جدا می باشد، تا بدین ترتیب محققین، دانشجویان و علاقه مندان به این علم بطور جامع با اصطلاحات مربوطه آشنا شوند.

کتاب گیاه شناسی

برای خرید کتاب به ادامه مطلب بروید

   دیگر از ویژگی های این کتاب استفاده از منابع مختلف از جمله منابع روسی و در مواردی نيز منابع اینترنتی، اشکال متنوع در رابطه با درک بهتر واژگان، بیان ساده و توضیح مختصر هر یک از اصطلاحات به همراه معادل فارسی آنها است. در شرح اصطلاحات در حد امکان سعی بر این داشته تا از گیاهانی مثال آورده شود که بیستر برای همگان آشنا و نیز جنبه کاربردی داشته باشد.

   از ديگر منابع مورد استفاده­ی مهم می توان به کتاب های مختلف زنده یاد استاد دکتر احمد قهرمان و نیز کتاب رده بندی گیاهی جلد یک استاد محترم دکتر ولی اﷲ مظفریان اشاره نمود.

   کتاب گیاهشناسی کاربردی (ریخت شناسی گیاهی) می تواند به عنوان منبع درسی رشته های مختلف کشاورزی، زیست شناسی، داروسازی و غیره در سطوح مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

مقدمه:

جهت شناسائی گیاهان مختلف از یکدیگر در درجه اول نیاز به تشخیص ریخت ظاهری آنها می باشد. بطور کلی اندام های گیاهان دانه دار (Spermatophytes) را به دو دسته اندام های رویشی (Vegetative organs) واندام های زایشی (Reproductive organs) تقسیم می کنند. اندام های رویشی شامل ریشه (Root) ،ساقه (Stem) و برگ (Leaf) و اندام های زایشی شامل گل (Flower) و سایر قسمت های وابسته به آن مثل گل آذین (Inflorescence)، میوه (Fruit) و دانه (Seed) می باشد.

   این کتاب مشتمل بر پنج فصل و نودو دو شکل است که در يکصدو پنجاه و سه صفحه تنظيم شده است.

در فصل اول ریشه و انواع آن تشريح شده و فصل دوم اختصاص به تنوع و ویژگی های جوانه و ساقه دارد. فصل سوم در مورد برگ و انواع تقسیم بندی های آن بحث می کند. فصل چهارم به اختصاصات و اصطلاحات مربوط به قسمت های مختلف گل شامل کاسبرگ، گلبرگ، نافه ی گل و مادگی پرداخته است. همچنین در این فصل به اختصار در مورد دانه ی گرده گياهان گلدار بحث شده است. فصل آخر نيز به گل آذین، دانه و میوه اختصاص یافته است.

 حجم فایل: 8870 مگابایت

تعداد صفحات:172

نویسنده: دکتر سید محمد معصومی

جهت دریافت کتاب تماس بگیرید.

[parspalpaiddownloads id=”2″]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *